by Julianna Gąsiorowska

Memory Board quilt tutorial - po polsku


English version of this tutorial is HERE.


To nie jest zwyczajny tutorial. Znajdziesz w nim sporo wyrażeń typu "losowo" albo "Twój wybór". Uszyłam wierzch tego quiltu bardzo spontanicznie i zmuszałam siebie do dokonywania wyborów wbrew moim nawykom.

Jedna generalna rada: w trakcie tworzenia tego quiltu pamiętaj cały czas o jego nazwie.To pomoże w wyborze tkanin, w ułożeniu ich na właściwym miejscu, w wyborze i ułożeniu aplikacji - wszystko w tym quilcie powinno być przypadkowe - tak jak przyczepianie kartek i notatek na tablicy:)

1. Wybór tkanin

Wybierz trzy swoje ulubione kolory i wyciągnij trochę tkanin w tych kolorach (tyle ile potrafisz utrzymać w objęciach:) - nie zwracaj uwagi na wzór. Użyłam w tym quilcie tkanin o wzorach geometrycznych (paski, kropki itp.), ale również kwiatowych i tzw. novelty. Najważniejszy jest kolor - cokolwiek pasuje do Twojego wyboru kolorystycznego będzie idealne!

Wybierając tkaniny sięgałam po nie do szafy, w której posortowane są kolorami. Tkaniny z tej szafy nie są tymi najczęściej używanymi przeze mnie (najczęściej używam tkanin, które znajdują się w mojej magicznej szafie na maszynę). Gdy tylko chciałam sięgnąć po tkaninę, której czesto używam, starałam się powstrzymać. Jednakże nie w każdym przypadku powstrzymywanie zostało zakończone sukcesem:)

W trakcie wybierania tkanin na wierzch postaraj się również znaleźć parę tkanin idealnych na aplikacje (okrągłe kształty, słowa, motyle, małe scenki itp.).

Oto moje "startowe" tkaniny:

A to trzy zestawy w wybranych przeze mnie kolorach:

Jak nietrudno zauważyć tylko parę z wybranych przeze mnie tkanin to typowe tkaniny tonalne (tzn. tkaniny w jednym dominującym kolorze), wybrałam sporo tkanin, na których moje kolory nie są kolorami dominującymi, na niektórych stanowią nawet mniejszość.

Wybierz również parę tkanin o neutralnych kolorach (beże, kremy, a nawet brązy) albo utrzymane w szarościach - ja wybrałam taki zestaw:

Na aplikacje wybrałam tkaniny, których użycie na jednym quilcie jest poza moją zwykłą strefą komfortu! (ale jakimś cudem pasują do innych tkanin wybranych przeze mnie - albo kolorem, albo wzorem)


Rozłóż wybrane przez Ciebie tkaniny korzystając ze schematu kolorystyczego, który narysowałam:
(albo rozłóż je na swój sposób - nie musisz się przecież trzymać tego schematu - może on być jedynie wskazówką!)

Dobrze jest trzymać się zasady "jasne-ciemne" w trakcie układania tkanin, ale łamanie tej zasady - od czasu do czasu - da temu quiltowi wspaniały wygląd.

Spójrz tylko jak wyglądała moja podłoga podczas układania tkanin:
(jak widać, zmieniłam jedynie odrobinę pierwotny - całkiem przypadkowy - układ)


2. Cięcie i szycie bloków (kolumn)

Quilt składa się z dwóch rodzajów bloków (prostokątów i kwadratów) ułożonych w dwa typy kolumn (Kolumna "A" i Kolumna "B").
Poniżej podane wymiary są odpowiednie by powstał quilt o wymiarach ok. 92 cm x 110 cm, ale jeśli planujesz uszyć większy quilt po prostu dodaj więcej rzędów/kolumn albo zwiększ wymiary prostokątów i kwadratów.

Uszyłam ten quilt by spełniał rolę makatki na ścianę, gdyż w ten sposób będzie bardziej przypominał "tablicę ogłoszeń" (planuję także dodać parę kieszonek na listy oraz guziki, na których będzie można wieszać klucze, gdyż ten quilt będzie wisiał w przedpokoju).

Oto wymiary (i schematy kolumn):



Zszyj prostokąty i kwadraty w sposób pokazany powyżej.

3. Zaprasowanie szwów i zszycie wierzchu

W ramach poszczególnych kolumn zaprasowałam szwy na jedną stronę używając poniższego schematu:

Zwróć koniecznie uwagę na to, że szwy w ramach poszczególnych kolumn spotykają się ze szwami innych kolumn tylko w jednym miejscu - na środku quiltu (w miejscu zaznaczonym strzałką).

Gdy szwy są zaprasowane, ułóż kolumny wg poniższego schematu:


Po zszyciu rzędów, zaprasuj szwy (na jedną stronę albo "otwarte").

Ostatnim etapem szycia wierzchu jest dodanie aplikacji - znów losowo! Aplikacje mogą zostać przyszyte na różne sposoby - tzw. Raw edges appliqué albo ściegiem zygzakowym - wedle Twoich preferencji.

Ja użyłam ściegu zygzakowego, gdyż ten typ ściegu tworzy wspaniałe ramki, które pasują idealnie do tego quiltu.

4. Pikowanie i wykończenie lamówką

Wskazówki dotyczące pikowania i wykończenia lamówką zamieszczę jak tylko skończę mój quilt.
Gorąco Was zachęcam do podzielenia się swoją wiedzą w tym zakresie!


5. Pokaż swój quilt:)

Jeśli podoba Ci się wzór Memory Board i chciałabyś (chciałbyś?:) uszyć go dla siebie, sprawisz mi ogromną radość, gdy podzielisz się zdjęciami skończonego dzieła! Zdjęcia z szycia "w toku" są zawsze mile widziane:)

Jestem bardzo ciekawa Twojego doboru tkanin i innych "losowych" i "wybranych przez Ciebie" rzeczy:)

Miłego szycia!


2 lovely comments / miłych komentarzy:

  1. Wydaje mi się trochę to trudne. Jednak bardzo kuszące :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń

Veni... Vidi... Comentare...:)))

Dziękuję za pozostawiony przez Ciebie ślad!
W miarę możliwości staram się odpisać e-mailowo autorowi każdego komentarza. Moje odpowiedzi na blogu zamieszczam, gdy może to pomóc innym czytelnikom.

/ Thank you for your lovely comment!
If possible, I try to respond to every comment. I put my answers on the blog when it could help other readers.

>